16 tips til at få flere følgere på Instagram

Hvis man som virksomhed lige er begyndt på Instagram, kan det godt føles som en uoverskuelig opgave at tiltrække flere følgere, kommentarer og likes. Instagram er som udgangspunkt et rigtig godt medie at befinde sig på, hvis man driver en forretning, hvor man gerne vil øge sin online tilstedeværelse, fordi der er mange muligheder for at påvirke de potentielle kunder. Man kan også gøre sig mere synlig jo flere følgere man har på sin profil.

Fortvivl ikke, hvis det virker uoverskueligt, der er hjælp at hente til dette. I følgende 16 tips, vil vi hjælpe med at få flere følgere til Instagram profilen.

Først og fremmest er det vigtigt, at fastlægge, at det ikke handler om at få en masse tilfældige følgere til ens virksomhedsprofil. Vigtigheden ligger i at man får loyale følgere, der oprigtigt er interesseret det budskab, man deler samt relevante følgere, der gerne vil lytte til en og hvor det indhold man deler tillægger dem en form for værdi.

1) Sørg for at lave et opslag hver dag:

På Instagram handler det om at være aktiv, hvis man gerne vil opdages. Hvis man har en klar idé om at poste minimum et billede hver dag, så vil man helt sikkert se fremgang på profilen, indenfor relativ tid.

2) Lav stories hver dag:

Når man laver stories er det en rigtig god måde at skabe interaktion og indhold på. Storyfunktionen er også begyndt at fylde mere i ”Udforsk” delen af Instagram. Dette er med til at nå ud til flere nye potentielle følgere.
Desuden kan man bruge stories som en slags ”behind the scenes”. De er et perfekt format for dette, da stories ikke behøver at være ligeså pæne og finpudsede som et Instagram opslag (mere herom i punkt 11).

3) Brug hashtags og brug de rigtige hashtags:

Hvis man bruger hashtags, øger det sandsynligheden for, at man bliver opdaget af andre brugere, der ikke i forvejen følger ens virksomhedsprofil.
Hvis man analyserer sin målgruppe, vil man også kunne se hvilke hashtags, der er populære blandt dem. Hvis man kun ønsker at få danske følgere, er det en god ide, kun at bruge danske hashtags. Derudover er det altid en god idé at se, hvad de mest populære profiler inden for den branche, man befinder sig i bruger af hashtags. Der er ingen skam i at aflure konkurrenterne.

4) Find på et hashtag:

Man kan med fordel opfinde sit eget hashtag, som er det hashtag, brugerne finder virksomheden på. Måske andre brugere også vil begynde at bruge det hashtag, man har fundet på. Jo flere der anvender hashtagget, jo flere finder også ens virksomhed.
Hvis andre brugere poster relevante billeder med det opfundne hashtag, kan man med fordel reposte deres billeder. Man reposter andre brugers billeder ved hjælp af appen “Repost”, som man hentes til både IOS og android. Find appen her.

5) Like og kommentér andres billeder:

Når man liker andres billeder, er man med til at skabe mere synlighed for ens virksomhed. Man kan med fordel se hvert like man giver, som et lille vink til den bruger, man gerne vil have, opdager profilen. Det unikke ved Instagram er nemlig, at man kan kontakte sin målgruppe på en direkte måde. Det er lidt sværere at gøre fra en virksomheds Facebook profil. Når man har fundet de relevante følgere, man ønsker, så er det bare med at komme i gang med at like.
Når man kommenterer, kan det bruges til at skabe en relation til brugeren. Dermed er der sandsynlighed for at de vil begynde at følge virksomhedsprofilen.

6) Check in på placeringer:

Når man lader sig checke ind på geografiske placeringer, giver man de potentielle følgere endnu engang mulighed for at finde ud af at virksomheden eksisterer – egentlig uden at de i forvejen ved hvem virksomheden er.

7) Brug andre sociale medier i sammenkobling med Instagram profilen:

De nemmeste følgere man kan få er også de, der følger virksomheden på andre sociale medier. Derfor skal man jævnligt gøre de eksisterende følgere på de medier opmærksom på, at de også kan finde virksomheden på Instagram. Giv en appetitvækker på hvorfor de også skal følge med på Instagramprofilen. Det kan være at de her får specielle tilbud, unikke billeder eller andet relateret indhold, der kan tilføre dem værdi. Indsæt et link på eksempelvis et opslag på Facebook til Instagramprofilen med en kort beskrivelse af, hvad de kan forvente, de får ud af at give et follow. Brugeren skal dermed ikke fortage sig noget aktiv, andet end blot klikke på linket og begynde at følge.

8) Afhold konkurrencer:

Hvis man afholder konkurrencer er det én af de lettere måder at tiltrække flere følgere på. Dog skal man være opmærksom på, hvilke nye følgere der måtte komme efter en konkurrence. Det er vigtigt man udlodder en præmie, som kun den potentielle målgruppe er interesseret i at vinde. Jf. forklaringen på de loyale følgere. Dog skal det her gøres klart at man ikke må overtræde de regler, der er ved afholdelse af konkurrencer på sociale medier. Som udgangspunkt er konkurrencereglerne på sociale medier, de samme som gælder andre steder. Læs mere om Instagram’s eget regelsæt for afholdelse af konkurrencer her: Retningslinjer for promovering.

9) Lav en god og interessant profiltekst:

I profilteksten skal man kort fortælle, hvad man laver. Altså hvilken service man yder eller hvilket produkt man sælger og hvilken værdi, man skaber for kunderne. Vær konsekvent i tonen og i sproget og tilpas det til målgruppen. De potentielle følgere får herved et overblik over, hvem virksomheden er og hvad de kan forvente sig af indhold, hvis de vælger at følge profilen. Det skal være en kort og præcis beskrivelse.

Derudover er det en god ide at indsætte et link til virksomhedens hjemmeside eller andre profiler på sociale medier – dette er med til at skabe call to action, da følgeren kun skal trykke på linket og dermed får let adgang til ens sider. (Vi kan jo godt lide, når vi ikke skal tænke og klikke for meget selv.)

Har man en blog eller tilbud på sin hjemmeside, kan man derfor med fordel indsætte link til dette oppe i sin profiltekst. Gør også følgerne opmærksomme på dette i et opslag eller en story. Mange bruger her beskrivelsen “Link i bio”. Så profilteksten har flere anvendelige twists.

10) Post billederne når målgruppen er online:

Test og find ud af hvornår målgruppen responderer bedst på opslagene. Ved at poste når målgruppen er aktiv, er der også større sandsynlighed for at man ikke bare drukner i mængden af opslag. Det er super vigtigt at holde øje med hvornår der er størst interaktion på opslag, videoer, likes og kommentarer – det er jo brugernes aktivitet, der skal bruges til at sprede ringene i vandet. Når man opretter en virksomhedsprofik på Instagram kan man få forskellige indblik i de aktiviteter, der er på profilen. Guide til hvilke indblik man kan få Instagram

11) Billeder og videoer i god kvalitet:

Det er rigtig vigtigt at billederne, man bruger, i sine opslag er af god kvalitet. Kvaliteten afhænger af hvor mange likes og kommentarer billedet/videoen får. Vi ved selv, det bare er lidt mere lækkert, at se på, når et billede ikke er grynet. En fordel kan være at redigere billederne i et redigeringsprogram inden de bliver postet eller bruge et ordentligt kamera, når man tager billederne. Men lad være med at over-redigere billederne især, hvis der er personer på – der findes et hav af apps, man kan bruge til retouchering – men alt med måde.

Videoer er begyndt at betyde mere på de sociale medier og i content markedsføring. Analyser viser at videoer giver mere rækkevidde end billeder gør. Men derudover kan det også få brugeren til at føle, det giver mere personligt indhold, da de ”mærker” virksomheden mere. Det er også nemmere for virksomheden at komme ud med et mere klart budskab, da de selv bestemmer tonefaldet i en video.

12) Samarbejd med andre instagrammere og tag personer:

Ved at samarbejde med andre insagrammere, så de deler profilen eller omtaler virksomheden overfor deres publikum, er det endnu en let måde at nå ud til flere potentielle følgere på. Derudover kan man tagge andre profiler, når det er relevant og dermed når man igen ud til flere og chancen for at de tagger virksomheden i et af deres opslag stiger.

13) Brug influencers inde for samme niche:

Hvis man får andre til at overtage Instagram profilen, kan det være med til at trækkere deres følgere over på virksomhedens profil. Derfor kan de præsentere på deres egen profil, at de gæster den pågældende virksomheds profil. Men husk det kun giver mening, hvis det er relevante personer, der gæster virksomhedens profil.

Alt efter hvilken virksomhed man har, kan det også være en god idé at brugere influencers. Det er vigtigt at klarlægge hvordan man gerne vil ses, da en influencer bliver virksomhedens ansigt udadtil. Så om det er lokale helte man bruger eller store virksomheder er egentlig op til en selv – det skal bare være relevant for den branche man befinder sig i.

14) Planlæg og vær effektiv i produktionen af indhold:

Sørg for at tænke i billeder det meste af tiden. Alt indhold til Instagram kan stort set masseproduceres – det vil sige tag en masse billeder ad gangen af forskellige ting, man tænker, kunne være relevant indhold til profilen. Dermed behøver man ikke hele tiden være kreativ, hvis tiden skulle ske at være knap, men derimod har man hele tiden materiale, der kan lægges op.

Man kan med fordel bruge værktøjet “Latergram”. Her kan man planlægge opslag fra computeren eller mobilenhed – det er dog kun et planlægningsværktøj og ikke noget, der kan poste billederne, som man måske kender fra planlagte opslag på Facebook, hvor den udgiver et opslag på et bestemt tidspunkt. Det kan derfor være en hjælp til at give en reminder om, hvornår det er tid til at poste opslaget. Find Latergram her

15) Lav en klar plan

Det er en god ide at lave en klar plan over, hvad kan ønsker at opnå gennem den øgede aktivitet på Instagram. Test og afgør hvad der virker og hvad der ikke virker. Det er godt at forholde sig til, hvad der kan laves om, så man tilpasser sig det indhold, som ens målgruppe ønsker og reagere bedst på. Derudover kræver det investering i form af tid, hvis man ønsker en Instagramprofil, der spiller og skaber resultater. Læs også vores blog om hvordan du laver en god marketingplan.

16) Brug Instagram annoncering

Facebook og Instagram har den samme annonceringsplatform. For at kunne lave sponsoret indhold på Instagram, skal du have en Facebook konto tilknyttet. Fra din Business Manager kan så vælge hvilke platforme din annoncering skal vises på. Her fravælger du Facebook og de muligheder Facebook har og så tilvælger du KUN Instagram. På den måde kan du komme ud til langt flere personer og profiler, som du ikke ville kunne komme i kontakt med ellers.

MEN HUSK

Det handler ikke kun om antallet af følgere, men derimod om at skaffe de rigtige følgere. Sørg for at have en god relation med dem, der begynder at følge profilen. Det er vigtigt at tage sig tid til at svare på deres spørgsmål, og reagere på deres kommentarer. Like deres billeder! Også selv efter de er begyndte at følge profilen. Med andre ord er aktivitet Instagram mere end blot et pænt billede, som man poster i ny og næ. Det kræver, du har lyst til at bruge tiden på det og justere, så der er kant hele vejen rundt. God fornøjelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *