Husk nu lige Facebooks konkurrenceregler…

Du kender det: Du scroller ned igennem dit Facebook-feed og møder her den ene konkurrence efter den anden. Alle har de forskellige præmier og måder, hvorpå du kvalificerer dig til at deltage i konkurrencen. Fælles for mange af disse konkurrencer er dog, at de ikke overholder Facebooks konkurrencevilkår. Det kan i værste fald få Facebook til at lukke din side, og dermed fratage dig det gode netværk du har opbygget.

Med vores guide kan du nemt og hurtigt få et overblik over diverse “do’s and don’ts” når vi snakker konkurrencer på Facebook og konkurrencereglerne.

Få et hurtigt overblik

Faecbooks_Konkurrence_regler_SoMeDevoted

Læs mere om konkurrenceregler her

Gode råd til opsætning af konkurrencer

  1. Keep it simple

    Indholdet i din konkurrence skal være enkelt og let læseligt. Lad være med at lave en lang og kompliceret tekst som modtageren alligevel ikke gider at læse. Vi plejer at sige, at modtageren ikke skal bruge mere end maks 1 minut på at deltage i konkurrencen.

  2. Attention – fang opmærksomheden

    Konkurrenceopslaget skal skille sig ud på tidslinjen. Det betyder ikke, at du skal have et billede med 50 forskellige skarpe farver. I stedet skal billede og tekst skille sig ud og vise præcis, hvad modtageren får. Du kan vende den om og sige: “Whats in it for me?” Vil du selv, som modtager, uden noget kendskab til virksomheden, finde konkurrencen interessant?

  3. Opfordringer men ingen krav

    Som vi også beskrev ovenfor, må du ikke kræve, at dine følgere deler konkurrencen eller skal tagge personer. Her kan du lege lidt med ordene og istedet måske skrive: “Skriv i kommentarfeltet hvem du ville glæde, hvis du vandt”. På den måde vil modtageren højest sandsynligt tagge deres venner eller forældre, men uden du som afsender kommer i karambolage med Facebooks regler.

  4. Interest – lav brandgodt indhold

    Hvis du som afsender formår at lave noget indhold, der sparker r**, vil du nemt komme uden om problemet med at få folk til at dele på lovlig vis. Er indholder superskarpt, vil de helt af sig selv sprede budskabet og dele med deres venner.

  5. Desire – præmien skal være relevant

    “Jeg deltager aldrig i de skide Facebook-konkurrencer,” er en sætning vi hører tit. Især fra midaldrende mænd. Men passer det nu? Jeg husker tydeligt, da der pludselig kom en af de mange falske konkurrencer, hvor man kunne vinde en lækker Mercedes. Det fik minimum 50 procent af danske mænd imellem 45-60 år til tasterne – også selvom “de aldrig deltager i den slags.”Med andre ord, kan alle fristes til at deltage, hvis præmien er relevant for dem!

  6. ACTION – løbetid og tilgængelig er vigtigt

    Løbetiden på din konkurrence kan være svær at fastlægge. Det er dog vigtigt, at du altid har en slutdato, som er markeret tydeligt i konkurrencen. Det er dog  nemmest at fastlægge den præcise løbetid ud fra det enkelte opslag.Det er altid en god ide at have et lille link med konkurrence betingelser med. Vi har her lavet et link du altid kan bruge for at gøre betingelserne tydelige.

Konkurrencer kan være en del af en SoMe Strategi. Hvis man jagter flere følgere på Facebook og/eller Instagram er konkurrencer en godt værktøj. Men pas på – Ofte deltager folk i konkurrencer uden at have nogen form for engagement på siden når konkurrencen slutter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *