Når du skal markedsføre dit brand på sociale medier er det vigtigt at du helt fra starten har styr på, hvem din målgruppe er og derfor skal du lave en målgruppeanalyse. Ved du hvem dine kunder er, ved du også hvordan du bedst kan ramme dem. 

Ordet målgruppeanalyse kan få selv den mest erfarne marketing manager til at ryste i bukserne, men det er faktisk mere simpelt end du lige tror. Der er ingen facitliste når det kommer til at analysere din målgruppe. Det kan gøres på RIGTIG mange måder.  I Facebooks Business Manager kan du få et indblik i hvilke personer der følger din side.
Den mest populære måde at dele dine målgrupper op på, er via demografiske data som; alder, bopæl, sprog, uddannelse osv.

Netop denne metode er også den du støder på hvis du vil “booste” et af dine opslag på din side.

Du behøver dog ikke at gøre det sværere end det egentlig er. Du kan starte helt simpelt og på den måde få rigtig gode resultater.

Overordnet set er det vigtigt at du helt fra starten overvejer:

  • Hvad sælger jeg?
  • Hvem køber mine produkter eller ydelser?
  • Hvor bor mine kunder?
  • Hvad interesserer mine kunder sig for?

Tal med dine kunder om det der interesserer dem

En af de store fordele ved de sociale medier er tovejskommunikationen. I den tid vi lever i har du helt optimale muligheder for at lære dine kunder at kende, og kommunikere med dem. Det kan du udnytte til at finde ud af hvilken type indhold du skal poste.

Har du allerede en facebookside med en følger gruppe er det et oplagt sted at starte. 

For at finde ud af, hvordan du bedst kan ramme dem kan du nu undersøge, hvad det egentlig er dine kunder interesserer sig for. Lad os tage et eksempel.

Du sælger et stort udvalg af fodboldstøvler på din hjemmeside. Du vil gerne sælge mere til det kvindelige segment og udnytte det danske kvindelandsholds success ved EM.
Du ved dog ikke helt hvilken fodboldstøvle-model der hitter hos dine følgere, så du beslutter at finde ud af det.

Her ville det være oplagt at spørge dem direkte om de bedst kan lide model a eller b, men i stedet kan du “twiste” den lidt.

På det kvindelige landshold er der flere store profiler. Pernille Harder spiller i model a, og Line Røddik spiller i model b. Derfor kunne du nu spørge dem; hvilken spiller der er deres favorit. Deres store idol vil helt sikkert også påvirke deres valg af støvler.
Efter afstemningen finder du ud af at 80% bedst kan lide Pernille Harder som spiller i model A.
Derfor er det “lige til højrebenet” af lave det største salgsfremstød på model A, og også gerne inddrage Pernille Harder i denne “reklame”.
Du taler altså direkte til dine kunder om ting der interesserer dem lige nu, samtidig med du får ultra vigtig viden ud af dem.

For lige at opsummere er det vigtigste at du overordnet set identificerer din målgruppe. Herefter skal du snuse dig frem til, hvad der interesserer målgruppen og inddrage det i dine posts for at lære dem endnu bedre at kende.

Er du klar til at lave en målgruppeanalyse?

Måske du kan bruge en SoMe Manager til at hjælpe dig?

Tags:

One response

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *