fbpx
Marketing trends for 2018

Marketing trends for 2018

Vi har set nærmere på et par af de trends indenfor online markedsføring, som vi regner med bliver en uundgåelig del af 2018.

Organisk reach falder

Som Nephew synger det – “igen og igen, og.” De har gjort det før og gør det nu igen. Facebook skruer mere og mere ned for rækkeviden på dine organiske posts. Du har sikkert allerede oplevet at det er svært at regne med hvor godt dine posts klarer sig når du smider dem på. Det har vi i hvertfald. Facebook er en virksomhed ligesom alle os andre og for dem handler det også om at tjene penge. I 2018 regner vi med at vi atter en gang skal til at bruge mere krudt på annoncer og det betalte indhold via Facebook, for at få vores budskab ud.

Samtidig har flere danske medier oplevet et fald i trafikken de kan generere via Facebook til deres respektive sider. Facebook nedprioriterer altså også rækkeviden på posts der leder videre til andre sider.
Derfor kan du med fordel allerede nu tænke det ind i din SoMe-strategi for 2018. Her kan du med fordel teste andre formater af der i højere grad fastholder brugeren på Facebook og skaber en interesse for dit brand.
Det kunne f.eks. Være Facebook kanvas, videoer, livevideoer samt indsamling af leads på Facebook platform i stedet for at lede brugeren til din side for at signe up til dit nyhedsbrev eller at få en opringning.

Betalt annoncering bliver dyrere

I og med Facebook skruer ned for den organiske reach, betyder det også at vi i højere grad vil se sponsorerede opslag. Når flere og flere kaster sig ud i at lave annoncer, betyder det også at der vil komme højere konkurrence om de enkelte målgrupper. Dermed vil priserne for at nå ud til de enkelte målgrupper altså også kunne forventes at stige en smule.

Det bliver i 2018 derfor endnu vigtigere at du er omhyggelig med udformningen af dine annoncer, så du nemmere kan opnå en høj relevans score og få mere ud af dine annoncekroner.

Det samme gælder når du opsætter dine målgrupper. Her kan du med fordel være endnu mere specifik i hvem du vil ramme med dine annoncer. På den måde sikrer du også at du billigere og mere effektivt når dine mål.

Dit indhold skal være let spiseligt

Forbrugerne bliver mere og mere kræsne når det kommer til at udvælge det indhold de gerne vil se. Det har længe været et faktum at du skal formå at fange forbrugerens opmærksomhed i det øjeblik de ser dit indhold. Det gælder på hjemmesider men i høj grad også på Facebook. Den store mængde af data brugerne ser når de scroller igennem deres feed, betyder at du skal være ultrapræcis i din formulering og valg af billede til blikfang. Det er derfor vigtigt at du bruger tid på at sætte dig i dine følgeres position og overveje hvad der kan skabe værdi for dem.

Her ville det lette svar være humor, som har vist sig at virke rigtig godt. Vi har observeret at memes og gifs, har vist sig at gå rent ind hos især de unge segmenter – mon ikke vi kommer til at se mere af det i 2018?

Influencers er det nye

Sundhedsstyrelsen lancerede i 2017 kampagnen “BUT WHY?”, som havde til formål at få unge mennesker mellem 14 og 19 år til at droppe rygningen. Kampagnen blev et kæmpe hit blandt målgruppen, og indtil nu har de forskellige stykker content genereret 120.000 engagements og en VTR (view through rate) på over 24%!
Istedet for at gå ud med en løftet pegefinger i de sædvanlige kampagne kanaler har folkene bag istedet valgt at gå influencer vejen, hvilket kan tilskrives en del af successen. Her blev blandt andre “Geggo”, brugt som talerør, hvilket gav pote.

Det korte af det lange er at “influencer marketing” er kommet for at bliver. Måske du i 2018 skal overveje at gå den vej?

Du kan læse mere om kampagnen her: http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/anti-ryge-kampagne-rammer-plet

(Live)videoer stormer frem

Vores egne erfaringer sammenholdt med diverse undersøgelser viser at video er kommet for at blive.

Generelt set har Facebook selv været ude at sige at de organiske visninger på videoer klart bliver vist mest. I forhold til de traditionelle billeder og links, scorer videoerne en klart højere gennemsnitlig organisk reach.

Livevideo har efterhånden været tilgængeligt i et stykke tid, men står stadig og venter på det endelige gennembrud. Hos SoMe Devoted tror vi at i sær live videoer bliver det næste helt store hit.
Det skyldes særligt at folk engagerer sig langt mere når videoen er live og bliver hængende i længere tid. Det kunne skyldes at folk føler at de er en del af noget der sker her og nu, og derfor føler at indholdet er mere unikt.
Derfor vil vi anbefale at du får gang i dine videoer hvis du ikke allerede har det!

Læs mere om undersøgelsen her

 

Konklusion

Overordnet set kan vi konkludere at du allerede nu bør tilpasse din markedsføringsstrategi. Her skal du overveje i højere grad sætte penge af i budgettet for 2018 til at køre kampagner og annoncer via Facebook. Samtidig skal du have endnu mere fokus på at analysere din målgruppe. Således at du let kan lave det indhold du ved netop de vil reagere på.
Hvis du ikke allerede har fået gang i video produktionen skal du se at få det gjort! Videoer er kommet for at blive, og kan sikre at du holder liv i din organiske reach, samt at dine følgere vil interagere med dig.
Som et supplement til dine kampagner kan du overveje om du på sigt skal gøre brug af de moderne influencers. De seneste kampagner viser at det er effektivt!

Har du spørgsmål er vi selvfølgelig klar til at hjælpe dig igennem markedsføringen i 2018. 🙂

Skriv et svar

Luk menu