fbpx

Sådan redigerer du linkbeskrivelsen på Facebook

Du har sikkert bemærket det. Efter den store mængde af “Fake news”, har Facebook nemlig lukket for muligheden for at redigere link beskrivelser når du vil poste et link på din side. Det kan til tider være rigtig irriterende, da det ofte ikke er præcis de nu for indsatte vendinger man vil bruge i opslaget. Heldigvis er der råd at hente. 🙂
Vi kender lige nu til 3 muligheder for selv at definere, hvad du vil have til at stå i linkbeskrivelsen:

1 Lav dine metabeskrivelser når du laver indlægget

Når du skriver dit blogindlæg eller indhold på din hjemmeside, kan du med fordel lige sætte 10 minutter ekstra af til at udfylde dine metabeskrivelser.
I wordpress, som langt de fleste bruger kan du via diverse SEO plugins nemlig også ændre beskrivelserne til de sociale medier – det kaldes Open Graph tags. Vi bruger pluginnet Yoast SEO til at udfylde disse tags til både Google og Facebook. I Yoast giver de mulighed for at vælge fanen “social”, hvor du så på forhånd kan ændre dine titler, beskrivelser og billeder.

Det er altid en god ide at udfylde disse data. Således at andre personer der kunne tænkes at dele et link fra din side også får den overskrift, beskrivelse og billede du har valgt. Udfylder du ikke beskrivelserne vil Facebook automatisk finde en overskrift, tekst og et billede de kan bruge. Det vil ofte kunne give en mærkelig sammensætning.

2 Sammenkæd din hjemmeside med din Business Manager

En anden og rigtig god mulighed vil være at linke dit domæne med din business manager, så kun du vil kunne lave brugerdefineret indhold i din linkboks. Til det er der to muligheder. DNS-verificering eller Overførsel af HTML-fil.

Første step er at tilgå din Business Manager, og finde menuen “virksomhedsindstillinger” og herefter punktet der hedder “Domæner.” Her skal du indtaste din din hjemmesides URL uden www – altså kun: domæne.dk. Herefter får du de to muligheder som nævnt ovenfor. Lad os tage et kig på dem.

DNS-verificering

DNS-verificering er den sværeste løsning, da det er den der kræver mest teknisk snilde og længst tid.
Du verificerer dit domæne via DNS ved at tilgå dit webhotel, finde fanen DNS og tilføje en post. Husk det skal være et TXT-post, hvor du bare skal copy/paste verificerings koden ind. (som angivet i din business manager). I vores tilfælde bruger vi UnoEuro, som ser således ud:

Overførsel af HTML-fil

Muligheden vi har brugt til at verificere vores domæne er ved overførsel af HTML-fil. Her skal du blot downloade HTML-filen fra Facebook og uploade den i rodbiblioteket på dit domæne. Det vil højest sandsynligt være under mappen der hedder “public_html” under filarkivet på dit webhotel.

Når det er gjort klikker du på bekræftelseslinket i din Business Manager og herefter på “verificer”.

Til slut skal du blot knytte din side til dit domæne. Hvis ikke den kommer frem i boksen når du søger, er det fordi du ikke har knyttet den til din Business Manager.

Når dette er gjort, kan du ligesom i de gode gamle Facebook dage redigere teksten i linkboksen, i alle link fra din egen hjemmeside. Nemt ik’?

Skriv et svar

Luk menu