Tips til hvordan du laver den gode marketingplan

En marketingplan er som udgangspunkt basis for de aktiviteter, der brander og markedsfører ens virksomhed. Det er den grundsten, som man arbejder ud fra i alle de aktiviteter, der er udadvendte og er rettet mod kunderne og andre interessenter. Hele formålet med en marketing plan er at skabe struktur og helhed over de aktiviteter, som virksomheden varetager. I sidste ende har den nemlig til formål at skabe salg ud af de produkter eller ydelser virksomheden tilbyder – det behøver ikke være en hemmelighed. 🙂

Når den gode marketingplan skal udarbejdes er det vigtigt, man skaber et overblik over årets vigtigste begivenheder. Ellers bliver det svært at planlægge årets markedsføring, PR og andre salgsmæssige aktiviteter.

Ofte er der en række faste begivenheder i løbet af et år i form af eksempelvis messer, konferencer, møder eller nye produktlanceringer, som man på forhånd kender til.

Man kan hele tiden tilpasse og rette på sin marketingplan, da planen er dynamisk. Dermed passer den hele tiden med, hvor virksomheden befinder sig, når der skal eksekveres!

Vores anbefalinger

Hos SoMe Devoted har vi også simplificeret sådan en marketingplan for os selv i en slags kalender. Med formål at få et klart overblik over hvilke markedsføringsaktiviteter, der skal varetages, hvornår og på hvilke medier det skal ske. I Google (det kan også laves i Excel) har vi oprettet og lavet en kalender for de enkelte måneder, hvor vi internt i SoMe Devoted skriver hvilke medier vi gerne vil gøre markedsføring på.

Vi laver planlægningen af aktiviteterne for en måned af gangen. Det vi på forhånd ved skal ske længere ude i fremtiden sætter vi naturligvis ind i vores kalender. Dette er som det samme som et årshjul/en årsplan, hvor vi stiller os selv spørgsmål; er der specielle perioder på året, vi på forhånd ved, vi kører med bestemte kampagner eller ideer til arrangementer, vi deltager i, som skal postes osv. Overordnet set sætter vi os nogle smart mål for hver måned og laver en klar plan for, hvordan disse skal nås.

Eksempler:

Derefter kører vi den ned på ugebasis, hvor vi skriver ugedage og datoer ned samt som tidligere nævnt hvilke de medier, som vi operer på:

Derefter er det egentlig bare at gå i gang med planlægningen af hvilke aktiviteter, som man ønsker skal eksekveres hvornår:

Brug exel til planlægning af markedsføringsaktiviteter

De grå celler er de dage, som er gået. Vi har markeret de kommende aktiviteter med farver for at gøre det mere overskueligt.

Hvis man ikke selv kan lave sin egen marketingplan så har HubSpot lavet 9 gratis skabeloner  HubSpot er et lidt mere avanceret marketing automations værktøj.

Man kan også bruge OminiPlan som er super avanceret forstået på den måde, at det kan virkelig mange ting. Blandt andet kan man linke aktiviteterne og man kan tildele opgaver til ens kollegaer. Dette Gantt program giver et godt overblik over de især mere komplekse opgaver, som virksomheden bliver stillet overfor.

Det er vigtigt at pointere, at der som i ovenstående eksempler findes en række værktøjer, der kan hjælpe med at skabe overblik og planlægge årets marketingaktiviteter. Vigtigheden ligger ikke nødvendigvis i hvilket værktøj man bruger. Der findes jo værktøjer derude lige fra de helt simple til de super avancerede. Alt efter hvilken branche man befinder sig i, er der egentlig ingen grund til at bruge de mest avancerede værktøjer. Det handler derimod bare om at skabe et overblik hvor, der planlægges og uddelegeres de korrekte opgaver til de kompetente medarbejdere.

Brug planlægningsværktøjet Trello

Når vi nu er ved snakken om planlægningen, vil vi også lige nævne et andet program, som vi er blevet rigtig glade for. Det er Trello, som er en webservice, der er helt perfekt til at organisere både individuelle men også de fælles opgaver.

Helt kort fortalt fungerer programmet på den måde, at man opretter et ”board”, som er en form for opslagstavle til gruppen.
Vi har oprettet ”boards” til os selv, så vi har overblik over, hvad der internt hos os skal varetages af opgaver. Det kan være alt fra kundemøder til indberetning af fakturaer, men også til de enkelte kunder vi har.
Dermed er der ligesom en ”sagsmappe” med de opgaver de enkelte kunder har stillet os. Vi skriver ned hvem, der varetager hvilke opgaver og laver forskellige lister. Listerne kunne hedde ”to do”, ”ideer”, ”billeder” og ”udført”. Herefter kan man trække de forskellige opgaver rundt alt efter hvor langt de er i processen.

På den måde kan vi nemt få overblik over hvilke aftaler, vi har lavet med de enkelte kunder, hvilke opgaver der skal løses hvornår osv. for vores kunder.

Det kan som ny lige lyde lidt omstændigt sådan at skulle oprette alle de arbejdsopgaver, men når systemet er så enkelt bygget op, er det hurtigt at oprette et kort og trække en ansvarlig person hen på kortet. Og når alle i ens team så bruget systemet, er det aldeles effektivt fordi:
1) Vi tager en beslutning/indgår en aftale
2) Skriver hvilke opgaver der skal varetages og deres deadlines
3) Noterer i Trello, hvem der tager af de enkelte opgaver
4) Derefter videre til næste punkt på dagsordenen

Fordelen ved Trello er man udover fra hjemmesiden også kan bruge det fra en App på telefonen eller tablet. Derudover er det ganske gratis! Desuden så lover udviklerne i deres FAQ at Trello vil forblive gratis. Der kan som ved alle andre gratis funktioner, komme nye features, som vil koste. Men ideen er at grundfunktionaliteten skulle forblive gratis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *