fbpx

Dette blogpost vil give dig et bedre indblik i, hvordan SEO virker, og hvad du skal være ekstra opmærksom på, når du begiver dig ud i SEO.  

Hvad er SEO Optimering?

Search Engine Optimization (dansk: søgemaskineoptimering), som i daglig tale benævnes som SEO, berører alle de aktiviteter, der har til formål at øge dit websites synlighed – især i søgemaskinernes organiske søgeresultater. Det er således som et samlet udtryk for de mange discipliner, som du kan arbejde med for at opnå et bedre resultat. Det kan eksempelvis være linkbuilding, tekstforfatningen, analyse af data og meget mere.

Med SEO investerer du i dit website, og du optimerer websitets værdi og brugeroplevelsen. Du oparbejder også værdi på websitet i form af indhold og links. På denne måde kan du se på SEO som en mere langsigtet strategi for dit website, da resultaterne ikke kommer øjeblikkeligt. Den mest brugte og brugervenlige SEO plugin er Yoast SEO. Du kan installere det, når du vil i gang med at optimere dit website. Yoast SEO har en masse indbygget og komplekse funktioner, der giver dig mulighed for at bestemme kontrollen over dit websites SEO. Samtidig hjælper SEO dig med at ranke højere i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Hvorfor SEO?

Organisk trafik til dit website er gratis, og derfor skal du se SEO som en langsigtet investering i dit website. Annoncering (også kaldet SEM) fungerer omvendt. Det er således en omkostning, idet der skal vedligeholdes for fortsat at levere værdi for din virksomhed eller website.

Med en strategi for SEO på dit website øger du ikke kun den organiske trafik, men du forbedrer også alle andre trafikkanaler. Gennem SEO bygger du bedre og mere vedkommende indhold, der kan deles eksempelvis via nyhedsbreve eller på sociale medier. På denne måde forbedrer du også brugeroplevelsen. Jo større forståelse du har for optimering, desto bedre resultater får du. Dit website vil derfor i sidste ende blive vist mere i søgemaskinerne.

Gode keywords

Søgeordet (keywords) er en af de ting, du skal være særlig opmærksom på, når du gerne vil optimere dit websites SEO. Ordet skal være fængende, men det skal på samme tid beskrive dit produkt. Ved at have nogle få, præcise og specifikke key words, der beskriver dit indhold, kan det skabe mere synlighed for din virksomhed i søgemaskinerne.

Søgeordene er alfa omega for en god SEO. Det er vigtigt, at du undersøger, hvilke søgeord der er gode at anvende. SEO-titlen såvel som korttitlen og meta-beskrivelsen skal alle indeholde samme emne. Det handler om at beskrive indholdet bedst på forskellige måder.

Under din SEO-analyse optræder der tre farver, der synliggør, hvilke parametre du har dækket med dine søgeord. Farverne dækker, hvad der er et ”must have”, ”nice to have” og ”OK!”. På denne måde kan du vurdere, hvilke parametre der skal ændres på for at få en god SEO og opnå bedre synlighed på internettet. Det kan eksempelvis være at optimere linkbuilding. Med linkbuilding indsætter du enten links blandt dine egne sider på din website eller til andre hjemmesider. Du skaber således mere handling mellem interne og udgående links på din hjemmeside. Det er en måde, hvorpå brugere kan navigere mellem sider på internettet.

Måling af effekten

For at finde ud af om din strategi for din website fungerer optimalt, kan du anvende flere forskellige værktøjer. En af de mest anvendte er Google Analytics. Det er et gratis analyseværktøj, der kan generere detaljeret statistik over brugeradfærd på dit website. Derudover kan du også anvende Google Analytics til at opsætte mål, så du hele tiden kan følge med i, om SEO-indsatsen resulterer i de ønskede konverteringer. Det kunne eksempelvis være tilmelding til nyhedsbrev eller udfyldt kontaktformular.

Et andet effektmålingsværktøj er Ubersuggest. Det er et gratis værktøj til at vise, hvilke SEO målinger der giver de bedste resultater. Det kan eksempelvis være, hvilke søgeord der giver flest visninger. Ubersuggest specialiserer sig også i at generere nye søgeordsideer, og samtidig kan den give dig brugbare informationer om et givent domæne.

Prøv dig frem og se, hvilke søgeord der passer bedst til dit website, og hvad der skal til for, at dit websites SEO fungerer. Ellers kan du læse om, hvad SoMe Devoted kan tilbyde som Some Manager her.

Categories:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *