Praktik hos SoMe Devoted

Line fortæller om hendes praktik hos SoMe Devoted

Mikkel og Frederik er lidt kede af tiden er gået 😉

Som et obligatorisk led i min uddannelse som markedsføringsøkonom, skulle jeg et semester i praktik.
Jeg kender Frederik tilbage fra handelsskolen, hvor vi gik i klasse sammen. Vi havde længe snakket om, at jeg skulle komme til ham, når jeg skulle i praktik. Og jeg lod høre fra mig og efter et par besøg, hvor jeg også mødte Mikkel, startede jeg i januar som praktikant hos SoMe Devoted.

Drengene har taget sig rigtig godt af mig og lige fra starten, har jeg følt mig som en del af deres team. Vi har arbejdet koncentreret, men der har også været tid til at læne os lidt tilbage til at have gode samtaler og grin.

Opgaver

Jeg har fået en masse spændende og forskellige opgaver hos dem. Jeg har også fået et rigtig godt indblik i, hvordan man laver god online markedsføring og hvordan, det fungerer. I løbet af min praktikperiode lavede jeg blandt andet tekstforfatning, nyhedsbreve, AdWords, søgemaskineoptimering, oprettelse af hjemmesider og meget andet. Jeg arbejdede med SoMe Internt på sociale medier, men derudover fik jeg også 2 andre virksomheder, som jeg skulle varetage og hjælpe med aktiviteterne på de sociale medier fast et par gange om ugen. Jeg har derudover været så heldig at kunne komme med til de netværksmøder, som SoMe Devoted er den del af. Blandt andet hos Middelfart Sparrekasse og AC Horsens, som har været interessant og lærerigt at være en del af.

Det har været en god og positiv periode at være en del af SoMe Devoted. Jeg har lært en del, som jeg kan tage med mig til fremtiden. Jeg kan klart anbefale andre, der skal søge en praktikplads at gøre det hos SoMe Devoted eller andre virksomheder, der ikke er så store endnu, fordi det giver dig mere ansvar og du kan komme endnu mere med ned i dybden af tingene! Drengene er professionelle og ved rigtig meget om det arbejde, som de laver og det er et behageligt arbejdsmiljø – de får en høj femmer fra mig!

Jeg tjekker ud for nu og siger tak for denne gang 😊

– Line Rasmussen

 

Tips til hvordan pop-ups kan føre til konverteringer

Du er måske lidt skeptisk i forhold til pop-ups, fordi du selv synes, de er ret irriterende! Fakta er, at de virker, selvom det kan være et irritationsmoment, hvis blot de bliver brugt i den rigtige kontekst!

I sidste ende kan det ses på bundlinjen, hvis du driver folk frem i din salgskanal, hvis det du tilbyder, er relevant og gennemskueligt for dine brugere.

Det værste du kan gøre, er blandt andet ikke at segmentere din kommunikation. Det er ligesom i alt det andet markedsføring, du laver er det en nødvendighed at sende det rigtige budskab ud til de rigtige personer. Du må ikke skyde med spredhagl – det er hverken til gavn for dig eller dine brugere.

Vi har listet nogle eksempler på, hvordan du kan bruge pop-ups rigtigt på din hjemmeside:

Den personlige chat

Du viser via chatfunktionen dine besøgende, at du står til rådighed og rigtig gerne vil hjælpe. Supporten på den her måde virker mere personlig, hvilket skaber tillid. Chatten er rigtig god at bruge på produktsider, hvor du kan adresserer det problem, de besøgende gerne vil have løst via produktet. Det betyder også at din første besked vil ændre sig, alt efter hvad brugerne kigger på.

Byd de nye besøgene velkommen

Der er nye personer, der hver dag besøger din hjemmeside, så hvorfor ikke få dem til at give dig deres e-mail? Hvis du bruger en velkomst pop-up, så kan du byde de nye besøgende velkommen og evt. give dem en lille velkomstgave – eksempelvis i form af tips og tricks via e-mail eller en rabatkode ved første køb ect.

Få flere følgere til nyhedsbrevet

Hvis du giver de besøgende mulighed for at få flere og relevante nyheder og tilbud via et nyhedsbrev, kan du få dem til at tilmelde sig dette. Du kan få denne pop-up til at komme, når den besøgende har været på siden x antal tid og på den måde har vist interesse for, hvad det er, du tilbyder. Desuden kan du sætte tilmeldingsblanketten til dit nyhedsbrev på din hjemmeside, blog eller produktside og fortælle, hvad brugerne får, hvis de tilmelder sig nyhedsbrevet.

De tilbagevendende besøg skal bearbejdes

De personer der vender tilbage til din hjemmeside viser sig ofte at være interessede i din virksomhed og er faktisk mere tilbøjelige til at købe noget af dig. Du kan give dem en grund til at købe noget ved at tilbyde dem et specielt tilbud, når de har besøgt siden f.eks. 5 gange eller mere i løbet af den forgangne måned.

En reminder med indholdet i kurven

De folk der har kigget på webshoppen og har lagt noget i kurven, men er ved at klikke væk fra siden uden at købet er fuldendt, kan få en venlig reminder med positive ord om, hvad de går glip af.

Flere følgere på de sociale medier

Ønsker du at optimere dine tiltag på de sociale medier? Så kan du bruge pop-ups på hjemmesiden til at få nye følgere med over på de sociale medier. Men vær igen varsom med timingen af dine pop-ups. Vis kun pop-ups til folk, der har brugt x antal tid på din side og dermed viser engagement.

Feedback

Fortæl dine brugere at deres mening er vigtig viden for dig. Når du bruger en pop-up til at indsamle feedback, så får du både vigtig information om brugernes mening. Det skaber et tillidsbånd mellem dig og de besøgende.

Særlige tilbud

Brug en pop-up hvis du har særlige tilbud kørende, så ved du det er de rette, der har set det. Du kan bruge tilbuddet til at få de besøgendes e-mail adresser eller lede dem direkte til kassen.

 

Se her hvordan du ellers kan optimerer din Sociale Medier

Tips til dine online strategier

For mange virker ordet strategi helt uoverskueligt og er noget, der er lig med en laaang akademisk afhandling på ihvertfald mindst  100 sider. Derfor er der mange, der lader sig styre og strukturere efter en mere Laissez-faire metode – hvilket ikke nødvendigvis er vejen frem mod holdbåre mål.

MEN ud fra 4 grundelementer kan du nemt udarbejde din virksomheds online marketing strategi. Vi har listet dem nedenfor og de er som følger:

Målene:

Hvad har du af målsætninger for din indsats? Hvis ikke du sætter dig nogle mål for, hvad du skal nå, ja så ved du heller ikke, om du når dertil! Måske det kan være lidt svært at sætte sig nogle mål for online marketing – men det er faktisk muligt og det er først og fremmest vigtigt, at du sætter dig nogle MÅLBARE målsætninger, der kan arbejdes hen mod! Ganske enkelt efter SMART princippet, hvor dine mål er efter 5 krav:

  • Specifikt – hvad er det helt præcist, du vil opnå?
  • Målbart – hvornår er du i mål?
  • Attraktivt – hvorfor gider du at kæmpe for at nå det her mål?
  • Realistisk – har du faktisk de ressourcer, der skal til for at nå målet?
  • Tidsbestemt – hvornår er din deadline?

Situationen:

Kender du egentlig din egen virksomhed? Og kender du konkurrenterne samt det marked, som du agerer på? Hvad er dine egne styrker? Hvad gør dine konkurrenter – både på godt og ondt? Hvad er det dine kunder efterspørger, som du kan løse gennem din online/digitale tilstedeværelse?

Plan:

Når du kender markedet og har sat dine målbare målsætninger, kan du planlægge dine aktiviteter for en kommende periode. Du kan lave planen over f.eks. de næste 6-12 måneder, hvor du gør rede for, hvilke markedsføringstiltag du vil lave, hvilke emner der er, deadlines, markedsføringskanaler, hvem der er ansvarlig for hvad. Sørg for at lave den simpel og pragmatisk – for med stor sandsynlighed vil sker ske forskellige mindre eller store justeringer undervejs.

Udfordringer:

Tænk over hvilke udfordringer, du kan ske at støde på undervejs, når du laver din plan. Er der timer nok eller mangler du og dit team dette? Hvor kan disse evt. hentes? Det kan f.eks. være, du har behov for at ty til viden og sparring fra andre og mere professionelle på området til anvendelse eller opsætning af en ny markedsføringskanal. Når du har identificeret risici og udfordringer, kan du meget nemmere forholde dig til dette og sørge for at reducere dem alt efter prioritering.

De ovenstående 4 punkter er særligt anvendelige for mindre virksomheder, som måske står overfor at skulle udarbejde den første online marketing strategi eller, hvis det stadigvæk er nyt for Jer at lægge en klar plan over disse tiltag.

Men! Det du har fået analyseret og vurderet gennem de ovenstående punkter er markedet, sat målbare mål for din indsats, defineret hvordan, du vil nå dine mål og du bliver bevidst om de mulige udfordringer, der undervejs kan opstå og du er nu stand til at agere på dem inden de opstår! Alt sammen er ting, der har betydning for effekten i sidste ende.

God fornøjelse med opsætningen 🙂

Påvirker det nye Facebook rækkevidden på dine videoer?

Er du bekymret over om de nyeste ændringer i Facebook’s newsfeed vil påvirke rækkevidden på dine Facebookvideoer?

For at få video marketing til at fungere, skal du bruge forskellige typer af videoindhold for at opnå dine mål. Derefter skal du skræddersy hver af dine videoer for at tale sproget der tolkes på hver social platform.

Facebook Zero, som er den seneste opdatering på platformen, har bragt nye ændringer, der i bund og grund handler om, hvordan vi får de bedste interaktioner blandt mennesker.  Brugerne vil dermed som skrevet om i indlægget her se mere indhold, der er fra venner og mindre indhold fra virksomheder.

Så stiller du måske dig selv det spørgsmål, om det så nu overhovedet er værd at investere tid på?

Men bare rolig, det er slet ikke sådan, det hænger sammen – det betyder jo egentlig “bare”, at du er nødt til at oppe dit game i forhold til værdien af indholdet, fordi konkurrencen mellem virksomhederne bliver langt hårdere end hidtil.

Vi vil give dig følgende 3 råd til hvad du konkret kan gøre:

#1 Vælg videoer der engagere din Facebook målgruppe

Hvis du bruger live videoer, så viser det sig, at disse videoer bliver set 3 gange længere og kommeneret 10 gange mere end andre videotyper. Med den nye algoritme kan disse tal være med til at øge din organiske rækkevidde.

Indholdet i live videoer kan være, streaming af arrangementer, produktpræsentationer eller afholdelse af konkurrencer samt udtrækning af vindere.

Hvis du laver “uddannelsesvideoer”, med fokus på en udfordring, som din målgruppe har, skaber det en dialog mellem dig og din målgruppe. Live video vil betyde at publikummet ser dig som en slags autoritet. Dette skaber tillid til din virksomhed

Du kan bruge livevideoerne til at invitere din målgruppe bag kulisserne og få dem til at føle sig, som en del af jeres team. Når du sætter dit team og deres opgaver foran kameraet eller deler værdier, så humanisere du dit brand, som din målgruppe konkret kan forholde sig til. Du kan vise hvordan produkter bliver lavet eller vise udpakning af nye varer eksempelvis.

“How-to” videoer er også en af de mest efterspurgte videoformer, hvor du viser din målgruppe, hvordan de løser specifikke problemstillinger. I og med mange af dem i målgruppen har forskellige udfordringer, vil der i kommentarfeltet blive skabt en interaktion i form at yderligere spørgsmål og endda diskussioner.

#2 Design din video således der bliver skabt engagement

Sørg for dine videoer er korte og præcise. Det er vigtigt at fortælle en god historie og hvis du kan holde din video på under 2 minutter, er det godt. Vi mennesker mister nemlig interessen hurtigt. Især på sociale medier, fordi vi har “travlt” med at scrolle videre i vores nyhedsfeed.

Kort og simpel video med klart budskab vil gøre, at din målgruppe vil se videoen fra start til slut. Sørg desuden for at starte din video med et “bang”! Altså med god energi og gå på mod.

Brug ENDELIG undertekster på dine videoer! Mange mennesker har nemlig vænnet sig til at se videoer uden lyd takket være “mute autoplay”.
Det gør at din målgruppe, kan se videoen præcis, hvor de befinder sig. Hvem har ikke prøvet, at trykke på en video med lyd i et stille venteværelse – ups ;-))

I underteksterne kan du også bruge nøgleord for at understege dit budskab.

Fokuser på historie og budskab. Redigering og effekter må ikke komme i vejen for dette.

#3 Invester i din Facebook synlighed

Når Facebook Zero siger noget, så er det, at de gerne vil have, at virksomhederne skal betale for deres synlighed på Facebook. Hvis du ikke allerede har betalt for eksponering via Facebook annoncer, så tilbyder annoncesystemet funktioner, der er værd at bruge tid og penge på.

Her bliver der defineret en række målretnings karakteristika, for at nå den ønskede målgruppe mere præcist.

Du vil modtage værdifulde data på de videoer, som du poster. F.eks. hvor mange 3 sekunders visninger og 10 sekunders visninger hver video har, hvor meget det koster dig og antal visninger.

Du kan finde ud af, at unge fortrækker kortere og hurtigere videoer end det ældre segment, der foretrækker længere videoer.

Det er alt sammen rå data, der findes i Facebooks Business Manager og Annonceadministrator. Disse belyser brugen af de penge, du lægger i synligheden i dit newsfeed.
Alle de data du får, kan hjælpe dig med at justere og optimere dine videoer.

 

Facebook algoritmen har ændret sig, men de væsentlige elementer der adskiller videoer der involverer har ikke. Brug de ovenstående råd til at oprette videoer, der får dine seere til at snakke med og om dig.

Facebook Zero handler om engagement og meningsfulde interaktioner. Det betyder at du har brug for engagement i højeste kvalitet.

Hvad tænker du? Vil du bruge video i din Facebook markedsføring?

 

Hvis du skal gøre dine videoer flotte, så har vi skrevet om Adobe Spark. Spark kan du bruge til at sende et budskab ud, samtidig med at det fanger øjet.

Google Chrome blokerer for (irriterende) reklamer

Google Chrome har valgt at lancere nye “ad-blocking rules”. Og hvad menes der så med dette tænker du måske?

Jo! Det betyder, at Googles browser – Google Chrome – blokerer for det, som de selv kalder for “irriterende” reklamer på hjemmesider. Det kan blandt andet være autoplayvideoer med lyd, som vi ser når vi læser avisartikler.

Hvis brugeren ikke irriteres af disse typer af reklamer, er der mindre sandsynlighed for, at de henter “ad-blockers” fra en tredje part. Og det ønsker Google jo naturligvis ikke.

Du kan fjerne Googles blokering på Chrome, men det nye tiltag møder stadigvæk noget kritik. Google er en kæmpe spiller på markedet, men hvornår er grænsen er nået for, hvor meget magt én enkelt virksomhed skal have? Det er måske bare et temperament spørgsmål?

 

Det stores spillere styrer markedet. Læs hvad Facebook gør ved algoritmen.

Tips til relevant indhold til dine kunder

Når du laver dit indhold, så husk på at indhold, der skaber resultater skal være relevant for dine kunder. Brugerne lytter som udgangspunkt, når det er om noget, der handler om dem selv. Så interagerer de ved at like, kommentere og dele på din side.

Husk din målgruppe

Du skal huske at sætte dig ind i din målgruppes sted. Men du skal selvfølgelig samtidig huske, dit eget budskab. Det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe et specielt spændingsfelt mellem de emner, du ønsker at tale om, og de emner din målgruppe ønsker at læse om eller egentlig også sagt med andre ord – hvad er det dine kunder, savner nogle informationer om og hvordan kan det matche din virksomheds kompetencer?

Dine kunder er jo dit levebrød og derfor har du brug for at der bliver skabt trafik til din hjemmeside, der konvertere til nye kunder.

Du kan stille dig selv helt simple spørgsmål så som;
* Hvem er vores kerne kunder? Find frem til dem og giv dem indhold, der er målrettet til dem og deres behov.
* Hvilke udfordringer eller spørgsmål har vores kunder, som vores virksomhed kan løse eller svare på for dem?
* Hvilket særligt indhold er de interesseret i?
* Hvad har de brug for at kunne finde på vores hjemmeside?
* Hvordan gør vi siderne let tilgængeligt og brugervenligt for dem? Optimer dine sider
* Hvilken viden og ekspertise har vores virksomhed, som vi kan give videre til vores kunder?

Ofte er det i dialogen med jeres nuværende samt de potentielle nye kunder, I får indsigt i, hvilke informationer som de savner. Den viden kan du forvandle til nyt indhold. Indhold du ved bliver værdsat og er brugbart for dine nuværende samt nye kunder.

Knæk koden

Du knækker altså koden, når ideerne til nyt indhold bliver koblet sammen med jeres virksomheds identitet og den faglighed, der er i virksomheden. Indhold der imødekommer det, kunderne efterspørger og samtidig er det I som virksomhed gør bedst, den helt ideelle kombination.
Så det er bare med at komme i gang med at reflektere – rigtig god fornøjelse 😊

Skal du have hjælp til at lave hel SoMe strategi, som passer til din målgruppe og med et stærkt budskab?

Danskernes medievaner i 2017

Hvis du ikke allerede har set det, så udkom DR i sidste måned med en rapport, der indeholdte friske tal omkring medie udviklingen i Danmark gennem 2017. I rapporten bliver der undersøgt hvordan, vi danskere blandt andet lytter til radio, Netflix – binger, og tjekker vores news feed på de sociale medier.

Det er jo det sidstnævnte, der er relevant for din virksomhed, fordi DR’s rapport giver et indblik i danskernes aktuelle medievaner. Dermed vil rapporten også indikere, hvordan du som virksomhed kan benytte de forskellige medier til at komme ud med budskabet på nu og men også i fremtiden.

Ifølge rapporten viser det sig, at danskere aldrig har brugt sociale mediere mere end de gør nu. Og det er jo særligt interessent for dig, der arbejder med digital markedsføring og kommunikation. Det daglige brug af de helt store sociale som er Facebook, Snapchat, Instagram og Twitter, er steget, hvis man sammenligner bare med 2016.

Det er interessant at se nærmere på tallene, fordi de understøtter den debat, der er om Facebookoverforbruget. Og rapporten den viser jo, at danskernes daglige forbrug af sociale medier blot vokser – så måske der alligevel er noget om snakken, når vi taler overforbrug.

Som vi også skrev i blogindlægget her, så ændrer Facebook algoritmen, således at brugerne skal bruge Facebook mindre, men mere meningsfuld tid på platformen. Dette skal ske ved, at man får flere nyheder fra venner og familie og færre nyheder fra virksomheder.

2017 var det første år nogensinde, hvor danskerne brugte internettet flere gange fra deres smartphones frem for en computer.  For dig som virksomhed betyder det at hjemmesider, skal være i et responsivt design. Responsivt design betyder at websitets udseende, kan tilpasse sig alle former for skærmstørrelser og forsat være ens i udseende – det er vigtigt til telefonen, da de har skærme i forskellige størrelser.

Disse informationer er jo interessante, når du typisk opretter dine annoncer fra din computer, men så lige at have i mente, at det kan være, den bliver vist på en lille iPhone skærm, frem for en almindelig computerskærm.

Opslagene på Facebook, Instagram og Snapchat har fået andre vaner

I rapporten kan man udover at se, hvor meget danskerne bruger de sociale medier og ligeledes se hvordan, de bruger dem. Dette er jo også super interessant, fordi det viser sig at danskerne i mindre grad bruger Facebook og Instagram til at udgive deres eget indhold. De konsumerer mere indholdet på de sociale medier – altså vil danskerne hellere opleve andres indhold end selv at udgive indhold. Desuden er de mere velovervejede, når de deler et opslag end de var hidtil.

For dig som virksomhed betyder det, at der er ”tilskuere” til dit indhold på de sociale medier. Det underbygger argumentet for at have en content strategi for dig som virksomhed, hvis du ønsker at være tilstede på de digitale medier.

Det er godt for dig at vide, hvilke krav brugerne stiller til indholdet på de enkelte kanaler. Facebook og Instagram formodes at måtte have den pænere facade, hvor Snapchat er mere hverdags præget indhold. Dog er Facebook og Instagram kommet lidt efter dette, da de begge har story funktionen.

Derfor skal du på Instagram og Facebook dele indhold med omtanke. Hellere poste et pænt billede eller en video i god kvalitet og med gennemtænkt og så vidt muligt med planlagt indhold end en dårlig video, hvor der alligevel ikke er noget budskab eller et opslag der er spontant og uden sammenhæng med resten af dit indhold.

På Snapchat kan din virksomhed være mere spontan med indhold samt på Instagram og Facebook i story funktionen – men opslagene vil altså klare sig bedre, hvis de er med meningsfyldt indhold.

Du kan læse hele medierapporten her

Interview med Mikkel og Frederik om SoMe Devoted

Eftersom der snart er gået et år siden opstarten af SoMe Devoted, synes jeg, at det er på tide med en status på, hvordan Frederik og Mikkel mener, det går med firmaet, og hvad der er af forventninger til fremtiden. Der er sket mange ting for dem siden de startede op.

Som praktikant i virksomheden kommer jeg tæt på og ligesom bag om kulissen på det hele – et meget spændende univers, de arbejder i! De har helt klare ambitioner for, hvad de vil, og hvordan det skal gøres 💪🏻

Jeg lavede drengene en lækker kop kaffe og vi satte os godt til rette og fik os en lille snak.

Hvad er status i firmaet i dag?

“Det går rigtig fint med firmaet. Selvfølgelig vil vi gerne have flere kunder og blive bedre til det, vi laver på mange forskellige parametre. Det gælder faktisk både den interne del såvel som den eksterne i form af de services, som vi tilbyder vores kunder”. 

“Vi er rigtig gode til at snakke om, hvordan vi skal gøre os bedre og hvordan vi på bedste vis holder os optimeret. Det er rigtig vigtigt også at kunne se indad og erkende ens svagheder, men samtidig også gøre noget ved dem, så vi kan efterkomme det og blive bedre. Det kan være alt fra de helt personlige ting til hvordan, vi sådan helt simpelt planlægger vores daglig dag, hvor vi måske skal ændre nogle lidt dårlige vaner”. 

“I starten tænkte vi, at vi ”bare” skulle lave Facebook og hjemmesider – altså det som vi synes, er sjovt og det som vi brænder for. Men det viser sig jo hurtigt, at der er langt flere administrative opgaver, end man lige går og regner med. Man tænker ikke lige over, at der er skat, økonomi, moms og andre indberetninger, der også skal holdes styr på”

 

…”sammen skaber vi resultaterne”

Frederik Mailund, Partner SoMe Devoted

 

“Men vi synes, at vi har fået bygget den struktur op i firmaet, som vi gerne vil have. Vores primære værdier er, at hos os skal vi være fleksible og vi vil for alt i verden gerne møde vores kunder i øjenhøjde – så vi kigger gerne forbi dem, når de ønsker det til en snak om, hvordan det går eller kommer til dem for at tage gode billeder med vores kamera, som vi kan bruge som materiale til deres sociale medier. Alt i alt vil vi gerne imødekomme vores kunder på bedste vis. Det hænger også godt sammen med, at vi mener, at vi sammen med kunderne skaber resultater og det er ikke nogetvi gør for dem, men nærmere sammen med dem.

“Hos SoMe Devoted skal arbejdsglæden være højsædet og vi skal møde hver dag på arbejde, fordi vi synes det er fedt og fordi vi brænder for det, vi laver. Vi skal have et godt flydende miljø, hvor vi får vores ideer gennem de frie rammer”. 

Efter de blev færdiguddannet fra Via University College Horsens med en professionsbachelor i International Handel og Markedsføring tidligere på måneden, så er dagligdagen begyndt at banke på døren. Der er massere af friske ideer og muligheder, der venter ude i fremtiden. Firmaet kommer endnu mere – for ikke at sige 100% i fokus end tidligere, hvor skolen prikkede dem pænt på skulderen. Min fornemmelse er at det passer dem rigtig godt – at deres firma kan være i fokus:

Hvad er planen nu, hvor i er blevet uddannet?

“Planen er nu at vi skal videreudvikle vores forretning. Vi har egentlig som udgangspunkt fået bygget os en god base af kunder og fået en god og acceptabel struktur i firmaet. Vi har skabet en produktlinje strømlignet for den retning, som vi ønsker, vi skal gå. Som vi står nu, har vi allerede bygget et netværk, der dækker bredt i form af forskellige former for virksomheder. De er forskellige inden for deres erhverv og også indenfor deres størrelser og mål. Vi skal forsætte med at møde folk, som ser en fordel i at samarbejde med os”.

“Det har givet os utrolig meget viden, sparring og nye bekendtskaber at deltage i netværksmøder gennem AC Horsens. Møderne er i forbindelse med et handelsnetværk, som AC Horsens siden 2010 har stået i spidsen for, hvor der er fokus på vækst, handel, netværk samt vidensdeling”.

“Ligeledes deltager vi i møder i Middelfart Sparrekasse, som hedder >Boost Horsens<, hvor vi også netværker med andre lokale nystartede såvel som etablerede virksomheder. Der kommer forskellige indlægsholdere, der lærer os hvordan, man er selvstændig lige fra det juridiske til den økonomiske del”.

“Der er stor variation i hvem, der deltager i de to slags møder – og det gør også vores arbejde bliver varieret og spændende. Vi er også selv blandt indlægsholderne, hvor vi hjælper byens forretninger med at skabe vækst og se nye muligheder gennem de sociale medier”. 

 

…”Hvis vi ikke arbejdede dag og nat før kommer vi til at gøre det nu”

Mikkel Bank, Partner SoMe Devoted

 

“Vi har nogle mål, vi skal nå, og hvis det er på bekostning af, at vi nogle dage skal arbejde 12 timer i døgnet, så er det det, vi gør. Hvis vi gerne vil lege med de store spillere på sigt, må vi også ofre os og arbejde hårdt for det. Og hvis vi ikke arbejdede dag og nat før, ja så kommer vi til det nu og det er både noget vi vil, vi kan og vi skal … og det kommer vi til – tilføjer Frederik meget bestemt!”

Den digitale verden er på mange måder et fantastisk univers, fordi den er i konstant udvikling. Der sker hele tiden nye tiltag og mulighederne er mange – ja nærmest uendelige. Og alle de forskellige features der findes indenfor den digitale verden, må munde ud i en eller anden form for nørderi. Jeg vil gerne vide, hvordan Frederik og Mikkel gør for at holde sig opdateret:

Hvilke tiltag gør i for at udvikle Jer og hele tiden være optimeret?

“Først og fremmest holder vi os opdateret inden for det produkt, som vi sælger. Vi bruger også en stor del af vores fritid på at researche, men mest af alt også fordi det er et område, vi brænder for, så det kommer egentlig meget naturligt, man har en interesse i at følge med i hvad, der rør sig. Der sker ofte ændringer i annonceringsmulighederne og Facebook kommer med ny algoritme osv. Vi holder os opdateret for vores kunders skyld. Vi yder også den service gennem vores blogindlæg, hvor vi opdatere jævnligt, så kunderne og andre interesserede, finder det samlet et sted. Derudover har vi begge områder, som vi er ”nørder” indenfor”.

“Frederik er nørden indenfor blandt andet annoncering, optimering af kampagner, salg og strukturering af virksomhedernes mål”.

“Mikkel er mere nørden indenfor content udvikling samt strategier for hvordan, man sender sit budskab ud og rammer den rigtige målgruppe”.

Nu hvor de er færdige med deres professionsbachelor i International Handel og Markedsføring, og SoMe Devoted er deres fuldtidsarbejde, så synes jeg det er passende også at høre hvad de mener fremtiden skal bringe hvilke tanker, de har omkring deres mål:

Hvad er Jeres mål for fremtiden i forhold til SoMe Devoted

“Målet er ikke at blive størst, men de bedste indenfor vores felt. Vi vil hjælpe erhvervslivet i det små til at starte med. Vi vil bevare jordforbindelsen! Vores hjerte er i Horsens, men det skal jo ikke være en hemmelighed, at vi også på længere sigt gerne vil udvide vores kundebase og gerne hjælpe kunder, der er udenfor Horsens også.

 Vi følger med og ser på efterspøgslen og har en stille og rolig opbygning af organisationen”. 

Tips til hvordan du laver den gode marketingplan

En marketingplan er som udgangspunkt basis for de aktiviteter, der brander og markedsfører ens virksomhed. Det er den grundsten, som man arbejder ud fra i alle de aktiviteter, der er udadvendte og er rettet mod kunderne og andre interessenter. Hele formålet med en marketing plan er at skabe struktur og helhed over de aktiviteter, som virksomheden varetager. I sidste ende har den nemlig til formål at skabe salg ud af de produkter eller ydelser virksomheden tilbyder – det behøver ikke være en hemmelighed. 🙂

Når den gode marketingplan skal udarbejdes er det vigtigt, man skaber et overblik over årets vigtigste begivenheder. Ellers bliver det svært at planlægge årets markedsføring, PR og andre salgsmæssige aktiviteter.

Ofte er der en række faste begivenheder i løbet af et år i form af eksempelvis messer, konferencer, møder eller nye produktlanceringer, som man på forhånd kender til.

Man kan hele tiden tilpasse og rette på sin marketingplan, da planen er dynamisk. Dermed passer den hele tiden med, hvor virksomheden befinder sig, når der skal eksekveres!

Vores anbefalinger

Hos SoMe Devoted har vi også simplificeret sådan en marketingplan for os selv i en slags kalender. Med formål at få et klart overblik over hvilke markedsføringsaktiviteter, der skal varetages, hvornår og på hvilke medier det skal ske. I Google (det kan også laves i Excel) har vi oprettet og lavet en kalender for de enkelte måneder, hvor vi internt i SoMe Devoted skriver hvilke medier vi gerne vil gøre markedsføring på.

Vi laver planlægningen af aktiviteterne for en måned af gangen. Det vi på forhånd ved skal ske længere ude i fremtiden sætter vi naturligvis ind i vores kalender. Dette er som det samme som et årshjul/en årsplan, hvor vi stiller os selv spørgsmål; er der specielle perioder på året, vi på forhånd ved, vi kører med bestemte kampagner eller ideer til arrangementer, vi deltager i, som skal postes osv. Overordnet set sætter vi os nogle smart mål for hver måned og laver en klar plan for, hvordan disse skal nås.

Eksempler:

Derefter kører vi den ned på ugebasis, hvor vi skriver ugedage og datoer ned samt som tidligere nævnt hvilke de medier, som vi operer på:

Derefter er det egentlig bare at gå i gang med planlægningen af hvilke aktiviteter, som man ønsker skal eksekveres hvornår:

Brug exel til planlægning af markedsføringsaktiviteter

De grå celler er de dage, som er gået. Vi har markeret de kommende aktiviteter med farver for at gøre det mere overskueligt.

Hvis man ikke selv kan lave sin egen marketingplan så har HubSpot lavet 9 gratis skabeloner  HubSpot er et lidt mere avanceret marketing automations værktøj.

Man kan også bruge OminiPlan som er super avanceret forstået på den måde, at det kan virkelig mange ting. Blandt andet kan man linke aktiviteterne og man kan tildele opgaver til ens kollegaer. Dette Gantt program giver et godt overblik over de især mere komplekse opgaver, som virksomheden bliver stillet overfor.

Det er vigtigt at pointere, at der som i ovenstående eksempler findes en række værktøjer, der kan hjælpe med at skabe overblik og planlægge årets marketingaktiviteter. Vigtigheden ligger ikke nødvendigvis i hvilket værktøj man bruger. Der findes jo værktøjer derude lige fra de helt simple til de super avancerede. Alt efter hvilken branche man befinder sig i, er der egentlig ingen grund til at bruge de mest avancerede værktøjer. Det handler derimod bare om at skabe et overblik hvor, der planlægges og uddelegeres de korrekte opgaver til de kompetente medarbejdere.

Brug planlægningsværktøjet Trello

Når vi nu er ved snakken om planlægningen, vil vi også lige nævne et andet program, som vi er blevet rigtig glade for. Det er Trello, som er en webservice, der er helt perfekt til at organisere både individuelle men også de fælles opgaver.

Helt kort fortalt fungerer programmet på den måde, at man opretter et ”board”, som er en form for opslagstavle til gruppen.
Vi har oprettet ”boards” til os selv, så vi har overblik over, hvad der internt hos os skal varetages af opgaver. Det kan være alt fra kundemøder til indberetning af fakturaer, men også til de enkelte kunder vi har.
Dermed er der ligesom en ”sagsmappe” med de opgaver de enkelte kunder har stillet os. Vi skriver ned hvem, der varetager hvilke opgaver og laver forskellige lister. Listerne kunne hedde ”to do”, ”ideer”, ”billeder” og ”udført”. Herefter kan man trække de forskellige opgaver rundt alt efter hvor langt de er i processen.

På den måde kan vi nemt få overblik over hvilke aftaler, vi har lavet med de enkelte kunder, hvilke opgaver der skal løses hvornår osv. for vores kunder.

Det kan som ny lige lyde lidt omstændigt sådan at skulle oprette alle de arbejdsopgaver, men når systemet er så enkelt bygget op, er det hurtigt at oprette et kort og trække en ansvarlig person hen på kortet. Og når alle i ens team så bruget systemet, er det aldeles effektivt fordi:
1) Vi tager en beslutning/indgår en aftale
2) Skriver hvilke opgaver der skal varetages og deres deadlines
3) Noterer i Trello, hvem der tager af de enkelte opgaver
4) Derefter videre til næste punkt på dagsordenen

Fordelen ved Trello er man udover fra hjemmesiden også kan bruge det fra en App på telefonen eller tablet. Derudover er det ganske gratis! Desuden så lover udviklerne i deres FAQ at Trello vil forblive gratis. Der kan som ved alle andre gratis funktioner, komme nye features, som vil koste. Men ideen er at grundfunktionaliteten skulle forblive gratis.

Slut med opslag fra virksomheder på Facebook?

I denne uge annoncerede Facebook, at der i fremtiden kommer mere fokus på at skabe værdifuldt indhold for brugerene. I den forbindelse kommer brugerene til at se mere indhold fra familie og venner, og mindre indhold fra virksomheder og andre sider. Men er der grund til at være bekymret?

Genovervej dit content-mix 

I fremtiden vil Facebook fokusere på at skabe værdi for brugerene. Det betyder ikke nødvendigvis at din indhold slet ikke bliver vist – du skal bare sørge for at gøre det værdifuldt.
Når du i fremtiden vil skille dig ud i det organiske feed er nøgleordene “live-video” og “edu-tainment.”
Edu-tainment betyder at du skal være i stand til at “undervise”, men samtidig også “underholde” brugeren med dit indhold. Her kan du med fordel tænke “storytelling” i dit indhold. Forestil dig at du var i stand til at sende live en gang om ugen, med en form for serie, hvor du underholder og skaber værdi for dine brugere? Her kunne du bryde igennem Facebooks nye algoritme og skabe interaktion og følgere.
Du bør selvfølgelig ikke stoppe med at dele organisk indhold. Du skal som altid bare huske at se kritisk på opslaget, for at se hvor værdien skabes for dine brugere – HVER GANG! Humor er og vil i fremtiden også være en god vinkel til organisk rækkevide.

Hvad betyder mindre plads til virksomhedsopslag? 

I bund og grund betyder Facebooks opdatering at brugeren vil bruge mindre tid på Facebook, men tiden der bruges vil være mere værdifuld.
Dog er der INGEN grund til bekymring. Faktisk kan det vise sig at dine annoncer bliver endnu mere effektive. Det er nemlig kun de organiske opslag der nedprioriteres imens annoncepladserne forbliver det samme. Det betyder at der vil være mindre støj, som vil betyde at dine annoncer træder endnu tydeligere frem i brugerens feed.
Det betyder også at dine annoncer i fremtiden bliver endnu vigtigere for at bevare din position.

 

Det hele lyder skræmmende, men det er det faktisk ikke. Hvis du blot fokuserer på at skabe værdifuldt indhold og samtidig bruger mere krudt på annoncering, vil dit budskab træde endnu tydeligere frem og der vil komme mere opmærksomhed om dine annoncer. Er du ikke allerede i gang med annoncering bør du starte allerede i morgen! Vi hjælper dig gerne med overblikket og opstarten.