Danskernes medievaner i 2017

Hvis du ikke allerede har set det, så udkom DR i sidste måned med en rapport, der indeholdte friske tal omkring medie udviklingen i Danmark gennem 2017. I rapporten bliver der undersøgt hvordan, vi danskere blandt andet lytter til radio, Netflix – binger, og tjekker vores news feed på de sociale medier.

Det er jo det sidstnævnte, der er relevant for din virksomhed, fordi DR’s rapport giver et indblik i danskernes aktuelle medievaner. Dermed vil rapporten også indikere, hvordan du som virksomhed kan benytte de forskellige medier til at komme ud med budskabet på nu og men også i fremtiden.

Ifølge rapporten viser det sig, at danskere aldrig har brugt sociale mediere mere end de gør nu. Og det er jo særligt interessent for dig, der arbejder med digital markedsføring og kommunikation. Det daglige brug af de helt store sociale som er Facebook, Snapchat, Instagram og Twitter, er steget, hvis man sammenligner bare med 2016.

Det er interessant at se nærmere på tallene, fordi de understøtter den debat, der er om Facebookoverforbruget. Og rapporten den viser jo, at danskernes daglige forbrug af sociale medier blot vokser – så måske der alligevel er noget om snakken, når vi taler overforbrug.

Som vi også skrev i blogindlægget her, så ændrer Facebook algoritmen, således at brugerne skal bruge Facebook mindre, men mere meningsfuld tid på platformen. Dette skal ske ved, at man får flere nyheder fra venner og familie og færre nyheder fra virksomheder.

2017 var det første år nogensinde, hvor danskerne brugte internettet flere gange fra deres smartphones frem for en computer.  For dig som virksomhed betyder det at hjemmesider, skal være i et responsivt design. Responsivt design betyder at websitets udseende, kan tilpasse sig alle former for skærmstørrelser og forsat være ens i udseende – det er vigtigt til telefonen, da de har skærme i forskellige størrelser.

Disse informationer er jo interessante, når du typisk opretter dine annoncer fra din computer, men så lige at have i mente, at det kan være, den bliver vist på en lille iPhone skærm, frem for en almindelig computerskærm.

Opslagene på Facebook, Instagram og Snapchat har fået andre vaner

I rapporten kan man udover at se, hvor meget danskerne bruger de sociale medier og ligeledes se hvordan, de bruger dem. Dette er jo også super interessant, fordi det viser sig at danskerne i mindre grad bruger Facebook og Instagram til at udgive deres eget indhold. De konsumerer mere indholdet på de sociale medier – altså vil danskerne hellere opleve andres indhold end selv at udgive indhold. Desuden er de mere velovervejede, når de deler et opslag end de var hidtil.

For dig som virksomhed betyder det, at der er ”tilskuere” til dit indhold på de sociale medier. Det underbygger argumentet for at have en content strategi for dig som virksomhed, hvis du ønsker at være tilstede på de digitale medier.

Det er godt for dig at vide, hvilke krav brugerne stiller til indholdet på de enkelte kanaler. Facebook og Instagram formodes at måtte have den pænere facade, hvor Snapchat er mere hverdags præget indhold. Dog er Facebook og Instagram kommet lidt efter dette, da de begge har story funktionen.

Derfor skal du på Instagram og Facebook dele indhold med omtanke. Hellere poste et pænt billede eller en video i god kvalitet og med gennemtænkt og så vidt muligt med planlagt indhold end en dårlig video, hvor der alligevel ikke er noget budskab eller et opslag der er spontant og uden sammenhæng med resten af dit indhold.

På Snapchat kan din virksomhed være mere spontan med indhold samt på Instagram og Facebook i story funktionen – men opslagene vil altså klare sig bedre, hvis de er med meningsfyldt indhold.

Du kan læse hele medierapporten her

Om forfatteren

Line Rasmussen

Line Rasmussen

Line er praktikant i SoMe Devoted, og er husets Instagram specialist. Hun har et stykke tid hjulpet mindre virksomheder med boost af deres Instagram profiler. Derved er interesseren for mediet kun vokset. Line elsker at følge med i udviklen og hele tiden holde sig ajour med, hvad der er de nyeste tendenser. Hun sætter pris på den gode vinkel i billeder og varm kaffe!

Smid hende en besked her

Skal vi hjælpe dig?