CPC, CPM & PPC? Få styr på de digitale begreber

CPC, CPM og DPA er blot et lille udsnit af de mange forkortelser folk i den digitale branche kaster om sig med.

I dette indlæg vil vi give dig en forståelse at de hyppigst brugte begreber indenfor online markedsføring.

PPC

PPC står for Pay Per Click, hvilket dækker over betalt annoncering. I denne annonceringsform betaler du naturligvis for hvert klik du får på din annonce.
Det er ofte hos Google Ads denne annonceform bruges.

CPC

CPC står for Cost Per Click, som ofte kommer af PPC annoncering, hvor det er relevant at se på hvad et klik på din annonce koster.
Du udregner CPC ved at formlen Annonceomkostninger/antallet af kliks. 
Det er relevant at se på CPC via Google analytics, hvor du kan se hvad det enkelte klik rent faktisk fører til. Kun på den måde kan du vurdere om din CPC pris et godt givet ud.

ATC

ATC dækker over "add to cart."
Add to cart er når folk lækker en vare i kurven på din webshop. Dette kan trackes via Google Analytics eller Facebooks Pixel, hvilket kan være en interessant målgruppe at opsamle.
Når personen først har lagt en vare i kurven, må vedkommende også være interesseret i varen. Vi har erfaret at denne målgruppe ofte konverterer godt ved re-targeting annocer.

BM

BM står for "Business Manager".
Facebooks Business manager er et effektivt værktøj til at skabe overblik over alle dine aktiver relateret til din virksomhedsprofil på Facebook.

CPM

CPM står for cost per thousand impressions. Altså hvad det koster dig at få vist din annonce 1000 gange.
M er romertallet for 1000, hvilket kan hjælpe til at forstå forkortelsen. 🙂
I modsætning til CPC betaler du her for antallet af visninger, hvilket betyder at denne annoncerings form er mere egnet til større branding kampagner.

CR

CR står for "conversion rate" - alter konverterings raten.
Konverteringsraten er procentdelen af brugerene der ser eller klikker på din annonce, som rent faktisk opfylder kravene for din konvertering.
Konverteringsraten kan bruges til at sammenholde kampagner eller annoncer med forskellige resultater til at se hvilken af dem der rent faktisk er mest effektiv.

CTA

CTA dækker over det meget brugte begreb "call to action."
Call to action kan være mange ting, men i bund og grund handler det om at få brugeren til at foretage en handling man ønsker.
Det kan være at trykke på knappen "ring nu", "kontakt os her", eller "køb nu."

Call to action handler meget om at sætte sig ind i mange af de psykologiske virkemidler. Trykker folk mest på knappen når den er i højre hjørne, centreret eller i bunden? Skal knappens farve være gul eller blå?
Her handler det mest af alt om at teste og forbedre hele tiden.

CTR

CTR betyder "click through rate" - altså hvor mange der klikker på din annonce frem for noget andet.

Målingen bruges ofte når vi snakker organiske søgeresultater - altså hvor mange klikker på vores resultat frem for konkurrentens.
Det er svært at definere hvad en god click through rate er, men lander du mellem 10 og 20% kan du godt være tilfreds. 🙂

DPA

DPA står for "Dynamic Product Ads."

DPA ses ofte på Facebook, når du laver dynamisk re-targeting. Her bruger du din data fra din Facebook Pixel til at vise folk en annonce med netop det produkt de har været inde på din hjemmeside og se på.

Pixel

Facebooks pixel er et script du placerer på din hjemmeside, så du på den måde giver Facebook adgang til den data der kommer fra din hjemmeside.
En Facebook pixel kan sidestilles med Google Analytics, som via et stykke kode på hjemmesiden også opsamler data om hvordan de besøgende navigerer på din hjemmeside.

Dataen fra din Facebook pixel kan du bruge til at danne målgrupper - også kaldet re-targeting annoncer. Her kan du ramme de personer som allerede har besøgt din side med dine annoncer.
Disse målgrupper har vist sig at være enormt effektive når det kommer til salg.

ROAS

ROAS dækker over "return on ad spend," hvilket giver dig et overblik over om dine annoncer er profitable.
Det viser dig altså hvor mange gange du får de penge du bruger på annoncering igen.

ROAS udregnes ved omsætning/annoncerings omkostningen

ROI

ROI eller return on investment er oversat til dansk; "hvad får du ud af din investering."
Det er naturligvis interessant at se på hvad man får tilbage for de penge man investerer i eksempelvis Facebook.

ROI dækker dog over rigtig mange ting. Når den skal beregnes er der rigtig mange små omkostninger man skal have fokus på.

SEO

SEO står for search engine optimization - på dansk; Søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering dækker over de ikke-betalte resultater du kan skaffe fra Google.
Her handler de om at forstå Google algoritmer og opbygge en hjemmeside struktur der gør at du bliver fundet på de relevante søgeord når Google tjekker din hjemmeside.

SEM

SEM står for search engine marketing, som dækker over de betalte resultater du kan skaffe via søgemaskinerne.
Her er det mest brugte Google Adwords, hvor du kan betale dig til at blive vist på specifikke søgeord.

Om forfatteren

  • Frederik Mailund Lassen

    Frederik Mailund Lassen

    Frederik er partner i SoMe Devoted, og er husets Facebook specialist. Han har igennem de seneste år hjulpet en bred vifte af virksomheder, og har derved specialiseret sig i brugen af Facebook. Frederik elsker at følge med i udviklingen på Facebook og hele tiden holde sig opdateret. Han elsker i øvrigt en rigtig god kop kaffe! Smid ham en besked her