Tips til dine online strategier

Strategier kan virke skræmmende, men det behøver de ikke være!

For mange virker ordet strategi helt uoverskueligt og er noget, der er lig med en laaang akademisk afhandling på ihvertfald mindst  100 sider. Derfor er der mange, der lader sig styre og strukturere efter en mere Laissez-faire metode - hvilket ikke nødvendigvis er vejen frem mod holdbåre mål.

MEN ud fra 4 grundelementer kan du nemt udarbejde din virksomheds online marketing strategi. Vi har listet dem nedenfor og de er som følger:

Målene: Hvad har du af målsætninger for din indsats? Hvis ikke du sætter dig nogle mål for, hvad du skal nå, ja så ved du heller ikke, om du når dertil! Måske det kan være lidt svært at sætte sig nogle mål for online marketing - men det er faktisk muligt og det er først og fremmest vigtigt, at du sætter dig nogle MÅLBARE målsætninger, der kan arbejdes hen mod! Ganske enkelt efter SMART princippet, hvor dine mål er efter 5 krav:

  • Specifikt – hvad er det helt præcist, du vil opnå?
  • Målbart – hvornår er du i mål?
  • Attraktivt – hvorfor gider du at kæmpe for at nå det her mål?
  • Realistisk – har du faktisk de ressourcer, der skal til for at nå målet?
  • Tidsbestemt – hvornår er din deadline?

Situationen: Kender du egentlig din egen virksomhed? Og kender du konkurrenterne samt det marked, som du agerer på? Hvad er dine egne styrker? Hvad gør dine konkurrenter - både på godt og ondt? Hvad er det dine kunder efterspørger, som du kan løse gennem din online/digitale tilstedeværelse?

Plan: Når du kender markedet og har sat dine målbare målsætninger, kan du planlægge dine aktiviteter for en kommende periode. Du kan lave planen over f.eks. de næste 6-12 måneder, hvor du gør rede for, hvilke markedsføringstiltag du vil lave, hvilke emner der er, deadlines, markedsføringskanaler, hvem der er ansvarlig for hvad. Sørg for at lave den simpel og pragmatisk - for med stor sandsynlighed vil sker ske forskellige mindre eller store justeringer undervejs.

Udfordringer: Tænk over hvilke udfordringer, du kan ske at støde på undervejs, når du laver din plan. Er der timer nok eller mangler du og dit team dette? Hvor kan disse evt. hentes? Det kan f.eks. være, du har behov for at ty til viden og sparring fra andre og mere professionelle på området til anvendelse eller opsætning af en ny markedsføringskanal. Når du har identificeret risici og udfordringer, kan du meget nemmere forholde dig til dette og sørge for at reducere dem alt efter prioritering.

De ovenstående 4 punkter er særligt anvendelige for mindre virksomheder, som måske står overfor at skulle udarbejde den første online marketing strategi eller, hvis det stadigvæk er nyt for Jer at lægge en klar plan over disse tiltag.

Men! Det du har fået analyseret og vurderet gennem de ovenstående punkter er markedet, sat målbare mål for din indsats, defineret hvordan, du vil nå dine mål og du bliver bevidst om de mulige udfordringer, der undervejs kan opstå og du er nu stand til at agere på dem inden de opstår! Alt sammen er ting, der har betydning for effekten i sidste ende.

God fornøjelse med opsætningen 🙂 

Om forfatteren

Line Rasmussen

Line Rasmussen

Line er praktikant i SoMe Devoted, og er husets Instagram specialist. Hun har et stykke tid hjulpet mindre virksomheder med boost af deres Instagram profiler. Derved er interesseren for mediet kun vokset. Line elsker at følge med i udviklen og hele tiden holde sig ajour med, hvad der er de nyeste tendenser. Hun sætter pris på den gode vinkel i billeder og varm kaffe!

Smid hende en besked her

Skal vi hjælpe dig?