Nye krav til Facebook Custom Audience

Cambridge Analytica og effektiviseringen af GDPR, har nu fået Facebook til at stramme kravene til brugen af Facebook Custom Audience.

Facebook lancerede Custom Audience tilbage i 2012 med henblik på at lade virksomheder uploade lister med deres kunders email adresser eller telefonnumre. Dette blev indført for at tage skridtet videre end de brede demografiske målgrupper man ellers hidtil kunne danne. Custom Audiences blev hurtigt  et af de mest effektive værktøjer for annoncører verden over, da man nemt og hurtigt kunne danne en ultra specifik målgruppe med eksisterende kunder, som har vist sig at konvertere rigtig godt.

De nye stramninger kommer altså helt specifikt når du oprettet en målgruppe fra en kundefil, hvad end det er din nyhedsbrevsliste eller et CVR-udtræk.

Indtil nu har Facebook kun haft skrevet i deres betingelser at man som annoncør er ansvarlig for at den data man bruger er indsamlet på lovlig vis. Fra d. 2. juli bliver dette dog skærpet til, at du hver gang du uploader en målgruppe, nu skal redegøre for, hvor de informationer du uploader kommer fra.

Når et Custom Audience på baggrund af en kundefil oprettes, skal man specificere om informationerne stammer direkte fra de personer man har informationer på, om de er skaffet via en samarbejdspartner (et bureau eller andet) eller om det er en kombination af begge.

Hvorfor nu det?

Det har i mange år været svært eller helt umuligt at gennemskue hvorfor man bliver ramt af specifikke annoncer. Det har i den seneste tid gjort at tilliden fra brugeren til platformen Facebook er blevet svækket gevaldigt.

Det forsøger Facebook nu at lave om, ved at gøre det mere gennemskueligt hvorfor man som bruger får vist en annonce. Det vil mere præcist komme til udtryk når man klikker på; "hvorfor ser jeg denne annonce?".

Som annoncør er det vigtigt at du altid følger de gældende regler for indsamling af persondata. Den nye persondatalov trådte i kraft d. 25. maj 2018, og er nu så småt ved at blive effektiviseret. Derfor er det vigtigt at du ALTID husker at have tilladelse til at bruge og dele målgrupper med dit bureau eller hvem der ellers måtte stå for din markedsføring.

 

Om forfatteren

  • Frederik Mailund Lassen

    Frederik Mailund Lassen

    Frederik er partner i SoMe Devoted, og er husets Facebook specialist. Han har igennem de seneste år hjulpet en bred vifte af virksomheder, og har derved specialiseret sig i brugen af Facebook. Frederik elsker at følge med i udviklingen på Facebook og hele tiden holde sig opdateret. Han elsker i øvrigt en rigtig god kop kaffe! Smid ham en besked her